29e etappe Santiago de Compostela - Negreira

9 oktober 2015 - Negreira, Spanje

9 oktober 2015. 21 km. Vanochtend had ik niet veel haast voor de relatief korte etappe. Maar een Japans vrouwtje had mij zo lief gevraagd om mijn wekker op 06:00 te zetten want zij moest vroeg naar het vliegveld en vertrouwde haar eigen wekker niet volledig. Dus toch vroeg wakker, maar wel rustig aan gedaan. Ontbijtje in de herberg/hostel Rootsandboots met prachtig uitzicht op de kathedraal van SdC. Zeker bij de zonsopkomst! Op telefoon wezen zoeken naar goedkope terugvlucht. Gevonden, en ook nog een directe vlucht naar Amsterdam! Boeking gedaan. Retourvlucht: dinsdag 09:35, aankomst Amsterdam 11:50. Om 09;00 uur vertrokken voor The Way of Fisterra. Ik verlaat de herberg en tref bij toeval Hector, een Argentijn. Met hem het eerste uur gelopen. Centrum Santiago uit en daarna door de luxe buitenwijken van Santiago, later door bossen met varens en paden bezaaid met de afgevallen barsten van de Eucalyptus-bomen. Steile en pittige klim van ruim 200 meter omhoog naar Alto do Mar de Ovellas. Mooie Romeinse brug met waterval in A Ponte Maceira. Prachtig zonnig weer, korte broek aan en genoten van de omgeving. En wat is het rustig op deze route! Wat een contrast met de hectiek van de laatste dagen op de laatste 100 kilometers voor Santiago de Compostella. Het blijkt dat maar 0,5% van de pelgrims na Santiago doorloopt naar Finisterre.  De rivier volgend, aangekomen om 13:45 in de Middeleeuwse stad Negreira. Ingecheckt bij Albergue Lua. Grote wat steriele slaapzaal. Daar tref ik toevallig Hector weer. Samen wezen lunchen, pelgrimsmenu € 8,00. Douchen, was gedaan en uitrusten en klaar maken voor 2 lange wandeldagen van elk ruim 30 km. Later alleen hapje gegeten in eetzaal van een andere Albergue.

1. Arnold en Meltje:
    9 oktober 2015
    Wil je bedanken voor al je mooie verhalen en foto verslag, dat je het met veel mensen wilde delen, gaf het gevoel er een beetje bij te zijn. Geniet van de laatste kilometers en je verblijf in een herinneringsvolle omgeving.
  2. Dirkje Miedema:
    10 oktober 2015
    We hebben genoten van je verslagen. Je hebt ons een beetje meegenomen op je reis. Succes nog met de laatste etappes en tot gauw.

Groet,
    Leffert en Dirkje
  3. Baukje:
    11 oktober 2015
    Gerrit, bij toeval deze week gelezen dat je naar Santiago de Compostella onderweg was. Heb je verslag in een keer gelezen, wat een verhalen. Prachtig man! Nog een paar leuke dagen in Spanje!
  4. Johan en hammy:
    11 oktober 2015
    hallo gerrit,de reis zit er bijna van jou 0p,wat een ervaring,ook prachtige ver slagen0p papier gezet daar hebben we erg van genoten.we zien er naar uit dat je weer thuiskomt,alvast een goede reis van uit spanje,tot ziens en wel thuis.
    gr johan en hammie,
  5. Peter:
    11 oktober 2015
    Uiteraard zijn ook de (thuis)Pinten (ik spreek ook maar even namens de andere twee) apetrots op hun Nestor! Prestatie van formaat zowel mentaal als fysiek! Jou verslagen waren absoluut van journalistiek niveau welke later in een bundel niet zou misstaan. Klasse kerel! PINTEN4EVER