20e etappe Astorga - CRUZ DE FERRO - El Acebo

30 september 2015 - El Acebo de San Miguel, Spanje

30 september 2015. 37 km. Vandaag de belangrijkste dag van mijn reis. Het jarenlange verlangen om de geschilderde steen die ik ooit van Gerrit Jan heb gekregen neerleggen bij Cruz de Ferro. Vanmorgen om 06:50 gestart na eerst ergens in de binnenstad van Astorga een ontbijtje te hebben gehad. Astorga uitlopen en dan een heel lang pad, dat constant stijgt. Mooi door heidevelden, struikgewas etc.,later meer langs de berghelling.  Op de weg naar Cruz de Ferro moet er toch 600 meter hoogte worden gewonnen. In Foncebadón wacht Carlos op mij(heeft maar liefst 1,5 uur gewacht, die lieverd!). Daar maak ik ook kennis met Pius een Koreaan. We besluiten vandaag Cruz de Ferro te passeren. Dit betekend dat we dan nog wel 11 kilometers moeten lopen, omdat ons wordt verteld dat de herberg van Manjarin bedbugs heeft. Daar zijn ze hier enorm bang voor omdat het ontzettend kriebelt maar ook omdat pelgrims ze meenemen naar andere herbergen. Je mag daarom ook nooit je rugzak op bed zetten!  Ik loop voorop en alleen naar Cruz de Ferro. Wat een fantastische omgeving met prachtige vergezichten. De steen geef ik in alle rust een mooi plekje aan de voet van Cruz de Ferro. Emotioneel maar zo'n goed gevoel. En ook nog op een woensdag! En ook nog in september! Even later arriveren Carlos en Pius. We praten er even over en zetten onze wandeling voort door deze adembenemend mooie omgeving. We passeren Manjarin( de plaats/herberg met de bedbugs). Dit blijkt het enige nog gebruikte gebouwtje te zijn in dit voormalige dorpje. De rest van de huizen staan er half afgebrokkeld bij. 16:30 arriveren we na een afdaling met z'n drieën in El Acebo en slapen in Apostel Parroquial herberg. 's-Avonds gezamenlijk eten wat alleen bestond uit linzensoep en een stukje watermeloen.

1. Bert:
    1 oktober 2015
    Een bijzondere dag en een mooi moment. Ik ben trots op je dat je dit doet en al zover op de route bent, nu op naar Santiago!
  2. Sjoerd:
    1 oktober 2015
    Een wel heel special moment op een indrukwekkende reis. Ook fantastisch dat je dit samen met je loopmaatje mag delen
    En nu op naar Santiago
  3. Annie Kemper:
    1 oktober 2015
    Wat in bysunder moment om de stien in plakje te jaan. In dei om noait wer te ferjitten.

Leafs, Annie
  4. P de Boer:
    1 oktober 2015
    Dit was een bijzonder moment modieuze steen
    daar neer te leggen
  5. Ron:
    Topper!
  6. Peter:
    2 oktober 2015
    Mooi emotioneel moment! Vanaf het begin van deze missie als ik een reactie plaatste dacht ik ook altijd aan die steen. Het gaat nu opeens voor mijn gevoel ook erg snel al zal jij dat waarschijnlijk niet zo ervaren. Een paar blaren ben je in ieder geval nu zo weer vergeten. Geniet van je reis. PINTEN4EVER
  7. Tae Jeong Pius Gymm:
    27 oktober 2015