5e etappe Ziortza-Gernika-Pozueta 5 juni 2018

5 juni 2018 - Bizkaia, Spanje

Vannacht heerlijk bij de monniken geslapen. Bed was prima en daardoor prima kunnen herstellen! Ontbijt kon je zelf samenstellen. Melk in de koelkast, wat toastjes, thee maken en dat was het. Theo en ik vroegen ons wel af hoe lang dit mooie klooster nog zó open zou kunnen zijn. Er waren bij de kerkdienst gisteren 6 monniken. Één jongere en de rest op ver, ver gevorderde leeftijd. De jongere zat ook nog steeds te gapen tijdens de dienst.

Het begin van deze dag was weer klimmen. Mooi door de bossen, langs de rivier over stenige paden. We passeren vele kleine, afgelegen Baskische boerengehuchten. Het regent de hele ochtend. Voor Gernika wordt het droog en af en toe komt de zon erbij. We zoeken een supermarkt, kopen KAS-Lemon, cola, kiwi’s, yoghurttoetje, koekjes, chips, kersen, brood, ham en kaas. Wandelen maakt hongerig en dorstig. Op een bankje op het dorpsplein lunchen we. We besluiten verder te lopen naar een eerstvolgende herberg. Ook nu weer klimmen. Theo krijgt behoorlijk last van zijn achillespees. Hij doet wat oefeningen en het gaat weer, wel heeft ie er al langer last van. Dus voorzichtig aan. Na 5 km.komen we bij een particuliere huis/boerderij waar we kunnen slapen. Er zijn 6 bedden en er zijn 3 plekken vrij! Perfect! Alles heel gastvrij, we kunnen overal gebruik van maken en eten straks met de familie mee: soep, salade, gebraden kip en rijst. Maar wel op de Spaanse tijd, om 20:00 uur.

1. Annet De boer:
    5 juni 2018
    Oh, je bent er bijna nog maar 700 km 😉. Volhouden, klinkt als een hele mooie tocht.
    Via deze logger lopen we een heel klein beetje met je mee.
  2. Sonja:
    5 juni 2018
    Wat een geweldige gastvrijheid! Slaap lekker voor straks😴
  3. P de Boer:
    5 juni 2018
    Wij wensen je een goede nachtrust
    en morgen weer een goede reis verder
  4. Annie Lam:
    5 juni 2018
    Geweldig om zo te zien en te lezen hoe jij geniet. Super ook om elke dag de verhalen te lezen
    Dikke knuffel van mij.
  5. Bert:
    6 juni 2018
    Het weer is misschien niet zo zonnig maar het levert wel de mooiste foto's op.
  6. Geartsje:
    6 juni 2018
    Mooi hoe jullie genieten en "nieuwe paden" lopen en daarbij nieuwe indrukken opdoen, daarmee bouw je ook " reserves " op. Veel plezier coor de volgende etappe.
  7. Ellen Bouius:
    6 juni 2018
    Tot nu toe alleen maar mooie verhalen en leuke foto's. Ik hoop dat vandaag beter gaat met de achillespees van Theo en hoop dat andere blessures uitblijven. Ik sprak zondag nog met een echtpaar die deze tocht net hadden gedaan en zij vonden hem behoorlijk zwaar.
    Lekker genieten samen!
    Leuk jullie te volgen!
  8. Peter:
    10 juni 2018
    Fijn zo'n goede nachtrust! Still going strong...