2e etappe San Sebastián - Zarautz - Getaria 2-6-2018

2 juni 2018 - Getaria, Spanje

Vertrek om 07:35 uit de herberg met Herbert en Nam. Niemand had haast. De één moest nog rugzak inpakken, de ander nog sanitaire toestanden, en Theo.... Geen koffie, geen ontbijt en direct een pittige klim om San Sebastián uit te komen. Theo had zin in koffie, maar nergens te krijgen. Onderweg wel 30x gehoord van Theo, ik heb zin in koffie! Hij moest gewoon koffie hebben, maar hij kreeg het niet. Hiervan kreeg hij volgens hemzelf een mentale dip. Het is zwaar bewolkt maar om 10;00 breekt de zon door en zo blijft het de hele dag met ca. 22 graden. Geweldig wandelweer.  Veelal beklimmingen over asfalt weggetjes en afdalingen over zeer modderige, glibberige paden. Prachtige uitzichten op de zee en mooi wandelen door de wijnvelden  In Orio een stop, koffie met een cola, de pijpen afgeritst en op korte broek verder. Vervolgens de rivier over gestoken. Wij horen vroeg op de dag van de Spanjaard die we gisteren hebben ontmoet dat er geen plaats is in de herberg van Zarautz. Wij besluiten met z’n vieren 4 km door te wandelen naar Getaria. In Zarautz heerlijk over de boulevard gelopen en lunchstop gemaakt. Herbert had in Orio voor ons vieren brood gekocht met 8 plakken kaas en 8 plakken Seranoham. Zo lief! Theo kon zich niet inhouden, hij moest zwemmen!! In onderbroek de zee in! Van Zarautz naar Gernika over de kustweg gelopen met de mooiste uitzichten op Getaria, maar ook zelfs nog op Irun! Om 14:55 arriveren wij in Getaria bij de herberg. Wij zijn de eersten. De herberg opent om 15:00 uur. Prima plekje. Vele bekenden arriveren later. Zo ook Christine, Duits meisje alleen van 27. We hadden haar al eerder ontmoet, ze wandelde met Daniël een Roemeen. Wij dachten dat het een stelletje was, maar dit bleek niet zo te zijn en ze was hem ergens op de route kwijtgeraakt.

1. Henk van Gennip:
    2 juni 2018
    Haha ik zie Theo al zwemmen in zee met zijn onderbroek. Maar met 9 onderbroeken kan dat ook wel. Maar je hebt al aardig wat km gemaakt vandaag. Morgen naar Debba? Wel eerst aanmelden in touristen bureau. Schijn een regel te zijn in Debba. Wij sliepen daar in het oude stations gebouw. Daar tegenover kon je goed eten.
    Succes morgen
  2. Gerrit:
    2 juni 2018
    Hoi Henk, zo leuk om “jou” route nu ook te lopen. Wij zijn van plan om iets voorbij Deba te lopen. Hangt ook van het weer af. Bedankt voor je tips!
  3. Esther:
    Hey Gerrit,
    Wat bijzonder dat je opnieuw een Camino loopt!
    En leuk om jouw reisverslagen te lezen.
    Heel veel plezier en succes met deze tocht, en ik wens jou en jouw metgezellen inspirerende gesprekken toe!
    Hartelijke groet van Esther
  4. Sonja:
    2 juni 2018
    Wat weer een mooi verhaal, kijk alweer uit naar het vervolg morgen!
    Groetjes van je zusje.
  5. Bert:
    3 juni 2018
    Het beroemde schilderij van Pablo Picasso is naar aanleiding van het bombardement Guernica, bijzonder om daar doorheen te lopen.
  6. Thijs en Baukje:
    3 juni 2018
    Mooi verhaal om te lezen, gaat jullie goed. Groeten
  7. Kees Poiesz:
    3 juni 2018
    Wat zijn jullie toch een stelletje geweldige kerels om dit stuk te wandelen. Chapeau hoor. Geniet van alles en iedereen om je heen en.......blijf lachen!
    Groeten van Kees Poiesz