18e etappe Candanal - Gijón - Avilés 18 juni 2018

18 juni 2018 - Avilés, Spanje

En daar zit je dan ‘s-octends helemaal alleen aan je ontbijtje in een enorm groot huis. Opgewarmde koffie met Madeleines(soort cakejes) uit plastic. Nou geweldig, geen waar voor je geld! Snel heb ik dit naar binnengewerkt. Mijn plan is vandaag 43 km., beetje ongeloofwaardig maar toch. Eerst zeg ik dat ik een herberg niet wil reserveren en 2 dagen later doe ik dat. Gisteren vertelde ik dat ik kortere afstanden van plan was te gaan lopen en nu staat er 43 km. op het programma!! Gisteravond heb ik een planning gemaakt van de resterende dagen. Met wat kortere afstanden kan ik 2 juli in Santiago de Compostela aankomen. Op 3 juli is er een mooie en goedkope terugvlucht mogelijk vanaf Porto. Maar dan moet ik 1 dag inhalen. Vandaag is prima geschikt daarvoor: bewolkt, 18 graden  perfect wandelweer met 2 beklimmingen en lange afdalingen.

Kwart over 7 ga ik op pad, ik ben een paar honderd meter onderweg en dan zie ik een auto mij inhalen met de oudere Italianen erin! Wat blijkt nu: ze hebben wel daar geslapen maar schuin aan de overkant bergop en worden nu naar de route gebracht. Even later stopt er nog een auto en brengt ook mij naar de route. Zo lief! 43 km. wordt ineens 38 kilometer. Nog een lang eind maar toch. De hele 38 km. zie ik in het begin 2 andere pelgrims en op het eind Hanna de Tsjechische. Verder de hele dag niemand! Het begin is zoals altijd om een dorp uit te komen met een stevige klim en dan een lange afdaling van 10 kilometer naar Gijón. Mooi over de boulevard gelopen aldaar en ontbijt ingehaald met een lekkere sandwich en 2 Café Con Leche. Gijon uitlopen is een heel eind en langs stinkende fabrieken. Achtetaf hoor ik dat meerderen de trein hebben genomen. Ook hoor ik dat de Roemeense Andrea inderdaad heeft moeten opgeven en naar huis gaat. Na Gijon veranderd de omgeving. De bergen verdwijnen en het wordt heuvelachtig. Ik loop in een eenzame omgeving met aan de ene kant Eucalyptusbossen en aan de andere kant weilanden  En wat voor weilanden groen met rood, geel, wit van de weidebloemen. Prachtig!! Zoveel mooier dan het afschuwelijke, glimmende raaigras in Friesland waar geen weidevogel meer in wil en kan leven. Hier hoor je ook overal de vogels druk fluiten en zingen. Het binnenlopen van de laatste grote stad op de route Aviles gaat lang langs de autoweg en zware industrie met rokende pijpen. Blij arriveer ik 16:20 bij de Albergue Pedro Solis waar gelukkig nog plaats is. Heel andere omgeving dan gisteren, hier staan 22 stapelbedden, dus plaats voor 44 pelgrims. Ca. 30 aanwezig, waaronder weer diverse bekenden.

1. Henk van Gennip:
    18 juni 2018
    Gerrit hoe dichter je bij Santiago komt begin je te rekenen. Dat deed ik ook maar kwam evengoed nog eerder in Santiago. Mooi dat je weer onder oude bekenden bent want alleen in een groot huis is helemaal niks. Ik zag de goedkope vluchten vanaf Porto. Zelf had ik een directe vlucht uit Santiago maar die was wel wat duurder maar wel betaalbaar. Het was lekker gemakkelijk en dat mag ook wat kosten. Voor morgen weer veel succes en Buen Camino
  2. Henny Lam:
    18 juni 2018
    Je doet het goed hoor ! Wat een afstanden elke dag. Gelukkig zijn er dan weer aardige Spanjaarden die je naar de route brengen.
  3. P de Boer:
    Dat was vandaag een stevige wandeltocht 38 km dat is een end
  4. Cindy:
    19 juni 2018
    Gerrit, wat een mooie reis maak je weer. Wat een bijzondere ontmoetingen.
    respect , wat een kilometers je maakt.
    Geniet van alles om je heen.
  5. Peter:
    19 juni 2018
    Nou Gerrit lekker bezig. Zo te vernemen mis je NAM toch wel een beetje. Je maakt in ieder geval genoeg mee! Laatste loodjes nog ff