10e etappe Noja-Güemes-Santander 10 juni 2018

10 juni 2018 - Santander, Spanje

Nam en ik hadden gisteren in de herberg een ontbijt er bijgekocht.  Staan we daar om 07:15 uur, is het ontbijt pas om 08:00 uur. Heel ongebruikelijk zo laat, maar elke dag verrassingen! En tsjah het is vandaag ook zondag.

Daar gaan we natuurlijk niet op wachten, we hebben nog wel wat koekjes, stuk oud brood en een apppel. Heerlijk door golvend landschap door kleine dorpjes met veel landbouw over golvend terrein. Maisvelden en vaak zien we de “Friese” zwart-bonte koeien. Om 10:30 bij een camping voor Bareyo boven op een heuvel kunnen we heerlijk een verlaat ontbijtje nemen. Koffie, croissant en jus. Voor Nam, koffie en Tortilla. Het is erg warm en in de campingwinkel kopen we nog blikje fris en ook dat drinken we gelijk op. We lopen even later al naar Guemes. Hier staat de meest befaamde herberg van de Camino del Norte, de herberg van pater Ernesto. Past niet in ons routeschema en wij vervolgen onze weg. We komen al snel op een werkelijk fantastisch mooi kustpad. Diepe afgronden, prachtige uitzichten! Hier treffen we ook een Nederlander uit Breda die is komen lopen uit het bekende Noord/Midden Franse dorpje Vezelay. Bijna 50 dagen onderweg! Nam en ik gaan boven de rotsen nog effe pauzeren en lopen daarna de afdaling naar de stranden van Sumo. Dit is werkelijk een surfparadijs! Allemaal surfshop’s etc. Daarna moeten we nog enkele kilometers over het strand lopen en dat is loeizwaar door het mulle zand na een etappe van ruim 30 km. Bij Sumo moeten we effe wachten op de veerboot. Gaat het daar ook net nog een kwartiertje regenen. Met het veerbootje varen wij 6 km. naar Santander. Samen met een Tsjechisch meisje van een jaar of 25-30 stappen wij van de boot. Zij wil graag samen net ons een herberg zoeken. Zij heeft vandaag een hele vervelende ervaring gehad met een Spanjaard die in z’n auto zat te ....... Zij was heel angstig hierdoor en was blij ons te zien en werd weer stuk rustiger.  Verder nog steeds App-contact met de Zwitser Herbert en hij wil maandag weer starten uit Santander. Laten wij dan ook net uit Santander vertrekken. Vanavond 19:00 hebben we een afspraak in barretje en 20:09 gaan we samen eten.

1. Henk van Gennip:
    10 juni 2018
    Oohh Gerrit wat jammer van dat ontbijt. Had ik het geweten dan had ik je dat kunnen afraden. Want ik liep hier ook tegen aan. In het dorpje 2 km verder had je vlak bij de kerk heerlijk en vroeg kunnen ontbijten. Het leuke van xe Camino vond ik ook altijd dat je weer ontmoetingen had met mensen die je eerder op de Camino had ontmoet. Wat een vervelend verhaal van die spanjaard die ...... je hoord het gelukkig niet vaak dat vrouwen lastig gevallen worden op de Camino. Voor morgen maar weer veel wandelplezier met Nam en doe hem de groeten van mij. Buen Camino
  2. Ellen Bouius:
    10 juni 2018
    Super dat je zo geniet👍. Prachtige foto’s , zo genieten wij ook een beetje mee.
  3. Henny Lam:
    10 juni 2018
    Ziet er prachtig uit daar !! En ga zo door met mooie verhalen schrijven!
  4. Peter:
    10 juni 2018
    Spanjaarden die zitten te............ rare lui juh. Moeten jullie dit jonge vrouwtje maar even opnemen in jullie wandelgroep. Sociaal als jullie zijn!!
  5. P de Boer:
    10 juni 2018
    We leven zo elke avond met je mee wat de dag weer heb beleeft