20e etappe Muros de Nalón - Soto de Luiña - Santa Marina 20 juni 2018

20 juni 2018 - Santa Mariña, Spanje

Als eerste vanochtend de bus geboekt van Santiago naar Porto. Reisduur 4 uren, kosten € 27,00. Gezamenlijk ontbijt. Alle 7 pelgrims in de herberg hebben geen duidelijke plannen voor vandaag en zijn in twijfel. Of 16 km. naar Soto de Luiña of 39 km. naar Cadevedo. Dat laatste is een eind want deze omgeving kent een onrustig hoogteprofiel. Steeds stukje omhoog, dan weer omlaag en dat herhalend. Wel moeten er wat pensionnetjes onderweg zijn. Ik denk ik doe gewoon relaxed en doe 16 km., maar kwart voor 12 ben ik al in Soto de Luiña en voel me sterk. Bij de koffiestop in Soto de Luiña besluit ik om door te gaan. Al snel is er een keuze tussen 2 routes. De officiële of een andere route. Ik kies voor de officiële, deze gaat steil omhoog. Het zweet loopt mij aan alle kanten naar beneden. Toch maar effe op de Camino-app kijken. Dan zie ik dat deze route heel veel beklimmingen heeft, geen herbergen en dat je door moet voor de 39 km. Ik zie ook niemand deze route doen. En toch ineens daar zie ik het jonge stelletje uit Colorado. Zij kunnen heel snel klimmen en we overleggen. Zij gaan door, ik besluit met tegenzin terug te gaan. Vet balen, want dit kost mij bijna een uur!! Toch ben ik achteraf heel blij met deze beslissing. Eerste stukje is wel over de weg, maar de rest is de kustroute. Prachtig door de bossen waar diverse keren beekjes met losliggende stenen moet worden overgestoken en diverse keren zicht op de Oceaan. In Santa Marina is een pension Casa Prada en er is plaats! De 2 Italianen uit Modena zijn er ook. Ik krijg een kamer met 2 bedden en met uitzicht op een Kiwi-boom. Om 19;00 diner, groentesoep en als Segundo bonk varkensvlees. De 1e helft Spanje-Iran in barretje gezien.

De Italianen vragen mij wanneer Holland moet spelen, ik vraag de Italianen wanneer Italië moet spelen....BEIDE NIET GEPLAATST!!

1. P de Boer:
    20 juni 2018
    Heel verstandig om te keren maar het zijn wel dubbele kilometers
  2. Peter:
    20 juni 2018
    Slimme actie Gerrit! Overigens zijn Kiwi's wel heel erg gezond en lekker😂
  3. Geartsje:
    21 juni 2018
    Je weet het: wandelen kan niet zonder keuzes maken. Je doet het toch maar !! En iedere dag geeft z'n eigen "plus" momenten.
    Succes voor vandaag..
  4. Annemieke Blom:
    21 juni 2018
    Wat een goede beslissing met je keuze. Je hebt genoten en het was minder peentjes zweten. Bovendien zit je ook niet te wachten op blessures. Succes!
  5. Bert:
    21 juni 2018
    Je bent meer aan het plannen dan ik dacht ;-)