1e etappe Irun - San Sebastián 1 juni 2018

1 juni 2018 - San Sebastián, Spanje

Vandaag ging de wekker om 6 uur. Het waren slechte stapelbedden. Theo lag boven, bij elke draai van Theo schudde het hele gevaarlijk bed heen en weer. Het was net of ik dan in een blender zat! Toch goed geslapen. Wij waren als eerste eruit en als eerste de slaap-“garage” uit. In de herberg wat koffie gedronken en ontbijtje gehad. Precies 07:00 op pad. Miezerig en hoe dichter wij bij de bergen komen lichte regen. In de regen troffen wij Claudia, Nederlandse uit Tiel, daar moesten wij keuze maken of lage route of de hoge, steile, pittige route over de Jaizkibel. Wij kiezen voor de hoge route, Claudia voor de lage route. Volgens Theo stijgingen van zeker 40 procent! Ondertussen loopt ook de Koreaan Nam met ons mee en weer wat later Janus uit Bielefeld. Die had vlak onder de top in een tent overnacht en was net weer op pad. Met z’n vieren gezellig verder getrokken en net op het moment dat we op de top komen verdwijnen de wolken en krijgen we een prachtig uitzicht. Uitzicht op Irun, op de Pyreneeën en op de Golf van Biskaje. Afdaling gaat over rotserige, glibberige paden door de bossen. Zo komen wij in het mooie vissersplaatsje Pasai. Hier moeten we met een veerbootramp oversteken, stuk wandelen Overveen boulevard en dan begint ervdirect weer een steile klim. Zo lopen we heerlijk verder. Ondertussen een Roemeens stelletje ontmoet en Janus weer kwijtgeraakt. Met Nam lopen we verder en zien een eerste blik op de stranden van San Sebastián. Hier ontmoeten wij Herbert een Zwitser en nog een Spanjaard.  Met z’n vijven vinden we aan het eind van deze bijzondere stad een luxe herberg! Checken in (€18,50!!) en krijgen een nette, schone kamer met eigen douches! Half vier aan. 26 km. In Nederland loop je als je flink doorstapt hier 4 uren over, wij hier aan de Baskische kust 8,5!!! In de herberg hebben ze een wasmachine! Samen met de Zwitser draai ik een wasje, voor Theo niet nodig, die heeft 9 onderbroeken mee en genoeg sokken! Nu heerlijk relaxen en straks op zoek naar wat te eten!! Bijzonder mooie dag was dit met de hele middag de zon en een graadje of 20.

1. P de Boer:
    1 juni 2018
    Mooie foto's en een prachtig verslag
  2. Froukje:
    1 juni 2018
    Wat weer fijn dat we op deze manier met jou/jullie mee kunnen reizen. Dank voor je verslag en de foto’s.
  3. Bert:
    1 juni 2018
    Goede keuze voor de hoge route en mooie uitzichten en de kop is eraf.
  4. Annemieke Blom:
    1 juni 2018
    Flink aantal uren voor de eerste dag! Geweldig die foto's! Jij zult lekker slapen in je luxe Albergue!
  5. Voke en Haitze:
    2 juni 2018
    Moai hear,om jaloersk op te wurden, mar sa kinne wy dochs noch meireizgje. Nijsgjirrich om minsken út oare lannen tsjin te kommen. O ja, de plaatsjes jouwe ek in aardich idee oer wat jim ûnderweis sjogge.
  6. Redmer:
    2 juni 2018
    Prachtig uitzicht, succes Gerrit!
  7. Annet De boer:
    2 juni 2018
    Mooi dat boven net de wolken weg waren. Levert mooi foto's succes op de verdere tocht
  8. Peter:
    10 juni 2018