11e etappe Santander-Santillana del Mar 11 juni 2018

11 juni 2018 - Santillana del Mar, Spanje

Gisteravond geweldig om Herbert weer te ontmoeten. Hij slaapt bij vrienden thuis in Santander. Hij neemt ons mee naar een plaatselijk barretje en daar is het heel gezellig met een barman die Engels wil leren omdat hij straks op de bonnefooi 2 maanden naar Cork Ierland gaat. Vervolgens in het centrum in een traditioneel Spaans iewat oubollig restaurant gegeten. Het zit zo gezellig dat ik ineens zie dat het 21:50 uur is, en de herberg sluit om 22:00!!!!! Nam en ik op een draf naar de herberg, precies 22:00. De bazin stond al klaar met de sleutel om de buitendeur dicht te doen. Pfoeh....!

In de ochtend bij het verlaten van de herberg zien we dat het gigantisch plenst. Voor het eerst de regenbroek aan. Van de bazin(ja die van gisteren) krijgen we nog tip om halverwege klein stukje trein te nemen. 1 km trein en geen 10 km. extra lopen of gevaarlijk langs de spoorlijn. Ook checkt ze nog of bij iedereen het regenpak goed zit en de hoes om de rugzak. In het nabijgelegen barretje restaurantje ontbijtje gehad en 08:00 op stap en..... het is droog!! Wel zwaar bewolkt Nasr in de loop van de dag klaart  het steeds verder op en het wordt zonnig! Een uur lopen om Santander uit te komen. We lopen later een stuk met een aardige vrouw uit Zwitserland. Het is een lange etappe, maar Nam is de tempomaker. Het lijkt wel, gooi er een kwartje in en hij gaat lopen. Gaat maar door en op cruisecontrol. Wij nemen de trein een klein stukje bij Boo en vervolgen onze weg over landelijke weggetjes. Beetje golvend als in Limburg. Lopen lang over grindpad met pijpleidingen en passeren nog een hele grote stinkfabriek en arriveren om 17:30 in Santillana del Mar. 37 km. Het was een lange, uitputtende dag, Ik ben heel moe en ook Nam had het de laatste kilometers steeds over: “I’m dying!”  Wij slapen in een prachtige herberg, een voormalig klooster met een 2-persoons kamer. Santillana del Mar is een prachtig dorpje en een enorm grote toeristentrekker. Het oogt nog helemaal Middelleeuws. Nam en ik hebben heerlijk gegeten in een restaurantje. 8 personen aanwezig waaronder nog 2 Nederlanders en 3 Duitsers. 1 Duitser sprak steeds zijn bewondering uit over ons wat we deden. Zo leuk!