Reis van Scharnegoutum naar Saint Jean Pied de Port

10 september 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

9 september 2015. Morgen Elbrich naar Amerika, en ik naar Frankrijk,  beide vertrekken we van Schiphol. De TGV vertrekt 06:33 en Elbrich haar vliegtuig om 11:10.  Lastig te combineren. Ik besluit om vanavond al naar Hoorn te gaan, waar ik bij Bert kan slapen. Zo kan Annie mooi Elbrich en Rianne naar Schiphol brengen. Op de fiets naar mijn werk fiets ik toevallig met Ron de Ruiter. Hij vertelt dat Janke die avond naar Leiderdorp gaat en vraagt of ik mee wil rijden. Tuurlijk wil ik dat en gezellig met Janke meegereden, mij zelf keurig afgezet bij Bert en Sonja thuis. Heerlijk daar geslapen op zolderkamertje. 10 september 2015   Kwart voor 5 vertrekken Bert en ik lopend naar station Hoorn. Trein van Hoorn naar Schiphol om 05:06. Met Thalys 06:33 naar Parijs. Prima rit. Half 10 aan in Parijs. Gelopen van Gare du Nord naar Gare du Montparnasse. 6 km, dwars door het centrum. Onderweg zagen we nog iemand met een badge op zijn rugzak van Offa's Dyke Path, de prachtige route in Wales die wij ook hebben gelopen. In Parijs bij Louvre langs, over de voormalige slotjesbrug(Pont des Arts) de Seine over en toen hebben we ergens op terrasje bakje koffie gedronken. Bleek dit heel toevallig in de Rue Jacob te zijn!!! Hoe toevallig. Ook een Duitser die passeerde wees er op: hij zag mijn schelp op de rugzak en Rue Jacob: mooie combinatie. Om half 1 de TGV naar Bayonne. Naast ons zat een Baskische vrouw en die heeft ons heel veel verteld over de Camino en over Baskenland. In Bordeaux stapten al meerdere pelgrims in. Op station Bayonne was 95% pelgrim. Met boemeltje en bus naar Saint Jean Pied de Port. Het was erg druk daar en eerst vijf volle herbergen getroffen, bij de zesde hadden we de laatste 2 bedden omdat twee anderen niet op kwamen dagen. Klein kamertje zonder ramen bij toiletruimte maar toch blij met deze bedden in Refuge Le Chemin vers l Étoile. Restaurantje gezocht, gegeten en avondwandeling gemaakt en alvast een stukje routeverkenning.

1. Peter:
    12 september 2015
    He Gerrit, hier ff een berichtje vanuit Peschiera del Garda(Italia). Mooi dat het voor jou begonnen is. Ik weet hoe je hier naar toe geleefd hebt. Ultiem was het uiteraard geweest om Elbrich en Rianne uit te zwaaien en daarna vervolgens zelf jou/jullie Pelgrimstocht te beginnen maar soms kan het gewoon niet anders. Ik ga je de komende tijd zeker volgen en hoop dat je zonder mankementen je einddoel zal bereiken. Groeten aan je zwager waar je de komende 2 weken samen mee optrekt en vervolgens zelf alleen verder gaat. Gr. Peter