Jabikspaad 5e etappe. Oldemarkt-Heetveld

15 augustus 2015 - Heetveld, Nederland

15 aug. 2015. 26,5 km. Ondanks de slechte voorspellingen toch maar afspraak gemaakt met mijn zwager Bert van Vliet om vandaag een stuk te lopen van het Jabikspaad. Bert uit Hoorn, ik uit Scharnegoutum afgesproken om 08:00 uur in Heetveld(iets onder Sint Jansklooster) te zijn. Ondanks dat ik nog een behoorlijke tijd moest wachten in een dikke plensbui voor de brug in Vollenhove waren we beide keurig op tijd. Vervolgens met 1 auto via Giethoorn naar Oldenmarkt gereden. Vooraf gecheckt of er ook vandaag weer een markt zou zijn. Nee, dus konden we mooi weer bij de kerk parkeren.  Met bewolkt weer vertrokken, maar de rest van de dag zonnig, wel ietwat benauwd. Door het mooie gebied de Weerribben gelopen met alle mogelijke waterwegen, fluisterboten en kano's. In het Rietershuijs in Kalenberg vroeg in de ochtend bakje koffie gedronken. Later in Blokzijl aan de havenkom gezeten waar Bert het niet kon laten om een biertje te nemen. Langs de Wieden, waar ik ooit de prachtige Wiedentocht met Lyanne heb geschaatst op naar Sint Jansklooster. Binnen in de Monnikenmolen geweest. Pelgrimsstempel gevraagd en een bijzonder exemplaar ontvangen van de molenaar. Het vragen van Pelgrimsstempels begin ik leuk te vinden, tot Oldemarkt hoefde het niet zo voor mij, maar nu begin ik het erg leuk te vinden. Het wordt een soort sport maar wat veel belangrijker is het brengt ook gesprekken op gang. Met de molenaar in Sint Jansklooster een hele tijd staan praten. Bovendien een goede oefening voor de route naar Santiago de Compostela, om de Compostela te kunnen ontvangen moet je minimaal 100 km hebben gelopen en dagelijks 2 stempels hebben verzameld in je pelgrimspaspoort. Via een kleine routewijziging gefinisht in Heetveld. Het Jabikspaad zit er bijna op: nog 17 km. naar Hasselt.

1. Bert:
    16 augustus 2015
    en we weten nu waarom daar een plaatsje is genaamd Muggenbeet.
  2. Peter:
    16 augustus 2015
    Mooi verhaal weer! Muggenbeet, bier onderweg... Het lijkt haast dat ik zelf mee ben geweest! De een spaart stickers en postzegels en weer anderen sparen pelgrimstempels. Maar ik weet waarvoor je het doet en heb daar veel bewondering voor! Sukses verder.
  3. Henny Lam:
    16 augustus 2015
    Goed bezig ! Beter pelgrimstempels verzamelen dan appeltaartjes.