Finisterre - Muxia - Santiago de Compostela

12 oktober 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

12 oktober 2015. Na de maagproblemen afgelopen nacht door de vismaaltijd, toch maar klein ontbijtje gehad. Vandaag met de Galiciër Carlos afgesproken, hij komt met de auto naar Finisterre. Wachtend in Albergue Cabo Da Vila stopt om 09:30 een auto voor de deur. Dat is Carlos, maar als verrassing is ook medepelgrim Laura uit Malaga en haar broer Daniël meegekomen. Met z'n vieren bezichtigen we de vuurtoren van Finisterre(Galisch: Fisterra) uit het jaar 1853, de meest westelijke vuurtoren van Europa, hier zijn verbrandplaatsen waar sommige pelgrims bij zonsondergang met een fles wijn hun kleren verbranden. Hierna bij een stuk strand aan de Costa del Morte(Kust van de dood) gekeken en dan rijden we naar Muxia. Hier bezichtigen wij de bijzondere, na verwoestende brand gerestaureerde kapel en de prachtige ruige kust. In een barretje drinken we koffie, en daar hebben Laura en Carlos nog een verrassing voor mij: het boek van Don Quijote. Iedereen in Spanje heeft het, maar er zijn maar weinig die het gelezen hebben. Het hoort wel in elke Spaanse boekenkast thuis, en ik moet maar Spaans leren. Zo lief! Ook schrijven ze nog iets persoonlijks in het boek. We besluiten de ca. 90 km van Muxia naar Santiago terug te rijden. Mooie toeristische route. Vlak onder Santiago weet Carlos nog een bijzonder restaurant Fogar Do Santiso te Luou om te eten. En het was bijzonder! en druk! Met allemaal afval een restaurant gebouwd, en allemaal hoeken en gangen. Houten banken en tafels, oude wijnvaten en oude gereedschappen. Mijn maag was nog niet zover hersteld dat ik mee kon eten, zit je dan aan de kamillethee en zij uitgebreid lunchen..! Daarna rijden we door naar Santiago. Ze helpen mij uitgebreid met het vinden van de bustijden naar het vliegveld en een Albergue(La Estrella). Wat een lieve Spanjaarden!! En dat Laura mij ook nog app-t: je hebt er nu familie bij in Malaga en Grenada. In herberg was alleen nog een opklapbaar, krakend logeerbedje beschikbaar bij een tochtig raam. Omdat het dicht bij het busstation was maar geaccepteerd.  's-Avonds nog wat door de stad geslenterd en nog 2 bekenden van de eerste week na Burgos tegengekomen, meisje uit Hongarije en Denise uit Alaska. Voor thuis en voor het werk zo'n lekkere amandel Santiago-cake gekocht. Wekker op 06:00 en dan morgenvroeg 600 meter lopen naar busstation.

1. Peter:
    12 oktober 2015
    Wat een geweldig warm en hartelijk afscheid. 1x de Camino bedwingen en je familie is gegroeid. Man dat moet je inderdaad een geweldig gevoel geven. Nog even en je krijgt heimwee.....Annie en de jonge dames zullen jou ook wel graag weer eens omhelzen. Ik wens je daarom een goede reis terug! Als afsluiter wil ik graag dan ook nog 1x zeggen dat je een "KEI" van een vader bent en echtgenoot natuurlijk. Gr.Peter