30e etappe Negreira - Olveiroa

10 oktober 2015 - Olveiroa, Spanje

10 oktober 2015. 33,4 km. Pittige dag. Vergelijk de omgeving met Zuid-Limburg en dan bijna 34 km., met rugzak en oneffen terrein. Gisteren wat stokbrood en zo gekocht, dit als ontbijt gehad. 07:45 gestart. Ik zag best wel tegen deze etappe op: lang, flinke stijging en een slechte weersvoorspelling. In het begin inderdaad lange klim naar het originele dorpje Negreiroa daarna in het donker door een diepdonker bos. Tot 11:30 is het gelukkig  droog, daarna constant miezerig/droog: regenpak aan/uit. Regenboog gezien boven op windmolens die hier op de heuveltoppen staan. Toch groot gedeelte van de middag gewoon in shirt met korte mouwen gelopen. Na 13 km in Vilaserio was een Albergue, daar bakkie koffie gedronken. Het is zo heerlijk rustig op de route, je ziet zo nu en dan eens een andere pelgrim. De gehele dag alleen gelopen. Heerlijk! De omgeving is wel aan het veranderen, je ziet hier veel boerderijen met de Friese zwart-wit koeien en grotere boerderijen met veel grote maisvelden. Verder weer veel tamme-kastanjebomen, brem en heide.  15:45 aankomst in Albergue Hórreo. Moe maar voldaan. Douchen en wasmachine gedraaid samen met 2 Polen en een Deen. Albergue is voor de helft vol. Met een jonge Hongaar(had de noordroute/Primitivo gelopen) in bijbehorend restaurant pelgrimsmenu genoten. In het verslag van de aankomst bedankte ik de groep met wie ik aankwam voor de geweldige Camino, maar ik mag Bert, mijn zwager, niet vergeten, hier heb ik de eerste 11 dagen heel fijn mee gelopen. Het lijkt zo lang geleden, maar wat was het mooi door de Pyreneeën, Pamplona, Logrono en Burgos. Bert ook grandioos bedankt!! Morgen splits de weg zich. Ik denk dat zo'n beetje de helft van onze slaapzaal rechtsaf gaat naar Muxia en de andere helft linksaf naar Finisterre.

1. Angela:
    11 oktober 2015
    Bist een topper!
  2. Bert:
    11 oktober 2015
    De laatste loodjes, maar wel een mooi eindpunt Finisterre!
  3. Pietsje:
    12 oktober 2015
    Fisterra doet mij zo sterk denken aan Finesstrala? spelling is niet correct, aan een fort wat gebouwd is in Noord Italie, (Piemonte) in de 1e wereldoorlog. Dit loopt vanuit het dorp naar de bergtop met een gangenstelsels naar boven. hijg puf maar zeker de moeite waard om dit naar bven te lopen druk bezig met renovatie daar. 2 jaar terug zijn we helemaal naar boven gelopen met gids.
    Succes verder pelgrim