28e etappe Pedrouzo - Santiago de Compostela

8 oktober 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

8 oktober. 22 km. Ja en dan de laatste etappe op naar Santiago. Het weer is prachtig. Heerlijk zonnig, korte broek aan. Voor vandaag hebben we uit gekkigheid afgesproken dresscode: blauw. Mijn blauwe schoenen heb ik elke dag aan, maar vandaag dus ook de blauwe sokken. Grappig te zien dat iedereen z'n best geeft gedaan om er zoveel mogelijk blauw uit te zien. Pius trakteert ons vanwege zijn verjaardag op een ontbijtje in een nabijgelegen barretje. Vandaag draagt hij zijn gekregen T-shirt(blauw) met trots. Wij slenteren deze dag rustig naar Santiago. Bij Monte de Gozo langs, de berg van de Vreugde omdat hier het eerst Santiago zichtbaar zou moeten zijn.  Het is heel druk op de route, het lijkt bijna de Slachtemaraton wel. Iedereen loopt wat dromend. We beseffen dat dit de laatste dag is. Hoogtepunt zal zijn het ophalen van de Compostella, het moeilijke zal zijn het afscheid nemen van elkaar. Pius loopt al de hele dag met zijn emoties, ook in heb het best wel moeilijk bij het binnenlopen van Santiago. Naar het centrum is het nog wel enkele kilometers. Op het plein voor de Kathedraal uitgebreid net elkaar op de foto. De ouders van de Portugese Carlos zijn daar aanwezig en supertrots op Carlos en schoondochter Claudia. Op het plein treffen we nog diverse andere bekenden.  Bij het pelgrimsburo hebben we enorm geluk. We hoeven niet in de lange rij te staan, maar kunnen als groep bij een ander loket direct onze Compostella in ontvangst nemen. Een extra Compostella met  vermelding van het aantal kilometers(775), de datum van vertrek(11/09)en de datum van aankomst(08/10) erbij gekocht voor 3 euro. Koker ook nog eens 2 euro en klaar is kees. Snel even bezoekje gebracht bij de Huiskamer der Lage Landen. Met onze groep wezen eten(zie ik de over-enthousiaste Braziliaanse Vilma op straat, uitgebreide omhelzing en dikke tûten+ ik moet langs komen bij het Gardameer waar ze nu woont), Pius trakteert nog op Santiago-cake en toen afscheid van onze hechte groep...............DANK CARLOS, LAURA, SONIA, PIUS, CARLOS en CLAUDIA. VERA en WASILIE voor deze fantastische Camino. Alleen met Vera en de rus Wasilie ga ik op zoek naar slaapplek. Herberg van Vera is vol, ook afscheid genomen van Vera. Met Wasilie een andere herberg gevonden. Later met Wasilie de mis van 19:30 bezocht in de Kathedraal, geen woord van verstaan maar genoten van het enorme wierookvat zwaaiend tot het plafond: de Botafumeiro! Na de mis de kathedraal bezichtigd. Hier ontmoeten we Carlos en Claudia weer. Later in de stad ziet de rus Peter mij lopen, met Peter en Thomas nog biertje gedronken. Ze vragen me om zaterdag met ze mee te lopen naar Finisterre, maar ik heb al besloten om morgen te starten. Bijzondere dag!!

1. Sonja:
    9 oktober 2015
    Gefeliciteerd!! Trots op broer!! Dat zal idd wel even een heel bijzondere dag zijn geweest, ook in emotioneel opzicht. Maar wat is de tocht goed verlopen en je hebt vrienden voor het leven!!
  2. Henny Lam:
    9 oktober 2015
    Nu op naar het 'einde van de wereld', het is nog maar een stukkie vergeleken met wat je al achter de rug hebt. Geniet ervan !
  3. P de Boer:
    9 oktober 2015
    Wat een belevenis om zo santiago binnen te komen
    geweldig dat je dit hebt gepresenteerd geweldig
  4. Ellen Bouius:
    9 oktober 2015
    Gefeliciteerd!! Een schitterende tocht en idd vrienden voor het leven ontmoet. 775 km. gewandeld met een heel speciaal doel. Gerrit Jan zou trots op je geweest zijn net als Annie, Elbrich en Lianne dat zijn! Succes met het vervolg!!
  5. Tiny:
    9 oktober 2015
    Gefeliciteerd wat een prestatie! Bedankt voor je mooie verslagen!
  6. Johan en hammy:
    9 oktober 2015
    gefeliciteerd met het behalen van deze bijzondere tocht,geweldigvoor je,wat zal je hier blij mee zijnvooral heb je dit volbracht voor je overleden zoon,we denken aan je ,en ook voor je familie.dit is iets om nooit meer te ver geten,op naar finistera en tot ziens,gr johan en hammie,
  7. Pietsje:
    10 oktober 2015
    Super gedaan deze tocht, nu is de vraag of de tocht je gebracht heeft wat je wilt bereiken, al vrees ik dat dit lastig en moeilijk blijft. De steen is op de goede plek terecht gekomen, deze ballast ben je kwijt"""in de zin dat je je doel hebt bereikt. Good luck,