1e etappe Saint Jean Pied de Port naar Roncesvalles.

11 september 2015 - Roncesvalles, Spanje

11 sept.2015. 26 km. Ik begin maar met SLECHT WiFi hier. Fantastische dag gehad. Zonnig weer met harde wind op de top. Wekker op 06:00 uur, sober ontbijt in soort schuur met lange tafels. Ontbijt bestond alleen uit oud stokbrood en marmelade. Voor koffie was een automaat. Om 06:45 gestart en in het donker de Pyreneeën in. Half twee alweer aan in Roncesvalles. Eerst inschrijven en wachten tot 14:00 uur voor de toewijzing van de bedden. Wat een nationaliteiten al ontmoet. Uit Wales, Ierland, Australië, Amerika, Denemarken, Korea, Canada etc. Prachtig!! Nu in klooster overnachten. Maar eerst doen we een rondleiding(€2,00)door abdij, kloostergangen, crypte etc. Indrukwekkend. Vandaag was een pittige etappe maar wel prachtige etappe. 24 kilometer stijgen en 3 kilometer dalen. Machtig mooie uitzichten over de Pyreneeën, in begin mist in de dalen. Onderweg lekker koffie gedronken bij Refuge d'Orisson. Fantastisch welkom geheten in het klooster van Roncevalles door 4 Nederlanders die hier 2 weken werken als hospita. Luxe slaapplekken(€12,00). Bert en ik met 2 dames uit Denemarken in slaapcompartiment op grote slaapzaal. De dames beneden, wij boven. 's-Avonds gegeten aan tafel met 2 Amerikanen. Mike from Michigan en Leo from Georgia. Leo jonge knaap van rond de dertig. Mike 60-er en gezellige gast, levensgenieter, was zich bewust van zijn extreme snurkgedrag. Bert kreeg daarom een flesje Whiskey en oordoppen. Avondeten in drie gangen met water en wijn voor 10 euro. Koopie! Voorgerecht pasta, hoofdgerecht vis, lomo of pork. Dessert: een Magnum! Half tien slapen.

1. Ellen Bouius:
    11 september 2015
    Super Gerrit. Mooie natuur daar dus lekker genoten. Succes morgen!
  2. Tiny:
    11 september 2015
    Hoi Gerrit nu maar lekker even met je voeten omhoog en lekker genieten!
  3. Esther:
    11 september 2015
    Wat een mooi begin van deze bijzondere tocht, succes!!!
  4. Henny Lam:
    11 september 2015
    Interessant al die mensen van verschillende nationaliteiten. Ik geloof zeker dat het een fantastische reis wordt. Volop genieten !!
  5. Theo Hofman:
    11 september 2015
    Nu maar lekker snurken dan denk ik. Lekker begin en een goede slaapplek.

Is het nog een actief klooster ?

Groetjes
  6. P de Boer:
    11 september 2015
    Wat mooi zo begin wij wensen jullie veel succes
  7. Sonja:
    11 september 2015
    Dat is een goed begin van de tocht!! Welterusten voor nu en voor morgen weer een mooie dag gewenst!!
  8. Arnold en Meltje:
    12 september 2015
    "Buen Camino" veel succes met jullie volgende etappe. Een goed begin is het halve werk.