17e etappe El Burgo Ranero - Puente Villarente

27 september 2015 - Puente Villarente, Spanje

27 september 2015. 25 km. Enorm krakende stapelbedden, daardoor matig geslapen. Bij elke draai van iemand was het een enorme herrie. Om 07:00 weer onderweg. Nu wel weer een prachtige zonsopkomst. Net als gisteren een pad langs zeer rustig asfaltweggetje met aan de zuidkant jong aangeplante platanen, nu een stuk van 19 km. lang.  Goed voor de schaduw en dat was nodig want ik denk dat het vandaag de warmste dag was tot nu toe. Echt zo'n Zuid-Franse zomerdag. Als je daar dan in je uppie, langs eindeloos kaarsrechte weggetjes loopt dan denk je wel eens: 800 km. lopen is toch wel een takke-end! Weer erg rustig onderweg vandaag. Bewondering voor de Spaanse boeren om hun droge vlaktes te voorzien van water: kilometers lange betonnen goten om water te vervoeren, pompinstallaties en moderne mobiele beregeningsinstallaties van tientallen meters breed. In Mansilla de las Mulas even wat gegeten en gedronken. Dit stadje heeft nog mooie middeleeuwse stadsmuren. Hierna langs een drukkere weg naar eindpunt: Albergue San Pelayo. Deze herberg staat een beetje buitenuit maar is prachtig ingericht en heeft een mooie tropische tuin. Vandaag weer lekker luxe gedaan en gekozen voor een enkelbed(+ €2,00) ipv bunkbeds. 13:15 aankomst. Vanmorgen nog de Frans/Amerikaanse (licht Vlaams sprekende)man gesproken uit Lille die Bert en ik ook troffen in "Ghosttown" Cirueña, zijn vriendin was gestopt met schouderproblemen en was alweer thuis. Hij liep nu tegen de 40 km per dag met twee rugzakken! Net als in Baskenland zie je hier in enkele dorpjes ook nog van die enorm grote groene Pilote-banen. Volgens Carlos wordt het hier niet veel gespeeld maar is het typisch iets voor Baskenland. Pelgrimsdiner in de herberg genoten met stel uit Ottewa, jong stelletje uit Engeland, Marc uit Wellington-Nieuw-Zeeland en Sara uit Erfurt. Dat was iedereen, want het is erg rustig in deze herberg.  Marc draagt de hele Camino zijn Madoline mee en speelt daar elke dag even op. Gezellig. Morgen op naar León!

1. Peter:
    27 september 2015
    Mooi verhaal wederom. Dat de boeren hun irrigatie goed verzorgd hebben is prima om te weten maar ik hoop dat jij je eigen irrigatie ook een beetje op peil weet te houden (limonade & zo)! Veel drinken is het devies. PINTEN4EVER
  2. P de Boer:
    27 september 2015
    Dus dit was rustige dag waar niet veel te genieten was
  3. Bert:
    27 september 2015
    nog even Gerrit en dan laat je ook de schelp op je kuiten tatoeëren
    ;-)
  4. Johan en hammy:
    27 september 2015
    Hoi gerrit, we zijn weer thuis uit Turkije , hebben een prachtige week met de hele familie gehad, je hebt weer een mooi verslag op papier gezet, je schreef dat het toch al met, altoch een heel eind , nog even doorzetten, leuk dat je zo veel leuke mensen om je heen hebt, we denken aan je, gr johan en hammie,
  5. Theo Hofman:
    Gerrit,

Ik weet nog wel een goed adresje voor een tattoo
  6. Jaap Nieuwenhuis:
    28 september 2015
    Hoi Gerrit,
    Het is mooi om je reis zo te kunnen volgen. Ik wens je een hele fijne tocht verder!
    Hartelijke groet, Jaap
  7. Ytsen Tamminga:
    28 september 2015
    Leuk jouw verhalen te lezen. Is te hopen dat je niet teveel over die dorre vlaktes moet lopen, lijkt me eentonig. Succes op jouw verdere tocht.
    Groet, Ytsen