32e etappe Lavocolla - Santiago de Compostela 2 juli 2018

2 juli 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

De meesten in de herberg hebben deze morgen haast. Ik snap het niet zo, het is maar 10 km. naar Santiago. Als 1 van de laatsten vertrek ik. Onderweg bij restaurantje nog ontbijtje gehad. Het heuvelt toch nog een beetje. Na 5 km. ben ik bij Monto Gozo. Het punt waar een monument van de paus staat en waar de vroegere pelgrims de eerste blik op Santiago hadden. Op dit punt stopt ook net een Nederlandse bus van Bolderman. Nog leuk met wat van die mensen gesproken. Het is net als gisteren miezerig/lichte regen. De laatste 5 km. gaat voorspoedig maar met een apart gevoel. Op de foto bij de entree van Santiago met het bord in rode letters en sinds 2015 volledig beplakt met stickers. Een paar kilometers verder ben ik in het centrum en om 10:00 uur bij de Kathedraal. Zo blij!!!! Daar tref ik de jongeren weer die ik ook zag bij het 100 km. punt. Ook hier weer uitgebreid op de foto. Zó blij dat ik het gehaald heb, zo trots, zo dankbaar!! Want met de opgelopen blessure aan mijn linker scheenbeen moest ik heel voorzichtig mee zijn, was ik soms ook in twijfel over een goede afloop. Minder kilometers per dag, pilletje en zo vaak als mogelijk koelen met ijs of onder de douche. Enkele dagen voelde of was ik een kantjesloper, balanceren op wat mogelijk was. Gelukkig is het goed gegaan. Met heel veel dank voor de adviezen die ik gekregen heb van diverse lieve personen. Op het plein is het erg druk met politie en TV-auto’s. Blijkt (oud-)Koningin Sofia de Kathedraal te heropenen na een verbouwing van de buitenkant van ruim 10 jaar. Daarna de Compostella gehaald. Het is rustig met een wachttijd van ca. 10 minuten(anders soms wel 2 uur). Daarna in de Huiskamer der Lage Landen nog een bakje koffie gedronken. Bij terugkeer op het plein, komt net Koningin Sofia de trappen van de Kathedraal af, loopt recht op mij af, maar slaat een paar meter voor mij af naar de Parador. Toch heel bijzonder! Carlos is er ondertussen ook weer met zijn vriend Amandino. Heerlijk wezen eten. Ik had Carlos eerder verteld over mijn kapotte armbandje. Komt Amandino  vandaag aan met armbandjes en mag ik er twee uitzoeken!! Later afscheid genomen van deze bijzondere vrienden uit GALICIA! Iedereen bedankt voor het medeleven, de steun en de leuker reacties op de blog.  Allemaal een dikke tût!

1. Henk van Gennip:
    2 juli 2018
    Gerrit je hebt het gehaald, geweldig. Gefeliciteerd met deze opmerkelijke prestatie. Deze camino was zwaar maar ook mooi, en nu op weg naar huis......maar wel ff wat souvenirs kopen. Goede vlucht naar huis toegewenst.
  2. Arnold en Meltje:
    2 juli 2018
    Gerrit,
    Gefeliciteerd, het is volbracht.
    Bedankt voor de mooie verhalen en de foto's. Het was iedere dag weer een verrassing ups/downs en toch op karakter weer verder. Je hebt genoten en een paar vrienden voor het leven opgedaan. Wat een herinneringen. Wij wensen je een fijne terug reis.
    Groet,
    Arnold en Meltje
  3. Annie Lam:
    3 juli 2018
    Wat een belevenis al de dagen lopen naar Satiago. En wat fantastisch dat je het hebt gehaald. Enorm trots op je. Super blij dat het goed is gegaan maar nog blijer dat je nu weer naar huis komt. Een hele dikke tut van mij
    Annie
  4. Annemieke Blom:
    3 juli 2018
    Gerrit, je bent er, geweldig! Gefeliciteerd! Het is je gelukt ondanks je blessures. Goede reis naar huis met een zware maar prachtige herinnering!
  5. Angela:
    3 juli 2018
    Bedankt voor je prachtige foto’s en verhalen. Ga het missen.
    Je bent een topper!
  6. Tollie:
    3 juli 2018
    Gefeliciteerd. Geweldig dat het gelukt is .En leuk die toevallige ontmoeting.!!!Goede reis en veilig thuis.Gr Gerrit en Tollie
  7. Geartsje:
    3 juli 2018
    Lokwinske mei dizze útdaging en resultaet! Gerrit. Hwat in yndrukken en prachtige ûnferwachte moetings mei minsken rounom wei! Gied bewarje . En no meist dy nei hûs fleane litte en mei Annie nei-genietsje!
  8. P de Boer:
    3 juli 2018
    Wat een geweldige prestatie dat je dit hebt volbracht wij bedanken
    voor de mooie verslagen en de mooie foto's we wensen je goede
    reis naar huis
  9. Johan en hammy:
    3 juli 2018
    Gefeliciteerd Gerrit met je mooie verhalen kwam veel bekende foto's tegen
  10. Mireille:
    3 juli 2018
    Gefeliciteerd Gerrit! Ga je reisverhalen missen. Nu, terug naar Annie, want dat wordt tijd... X
  11. Peter:
    3 juli 2018
    Met bovenstaande reacties is voor mij al het gras weg gemaaid. Uiteraard positief bedoeld! Ik ga deze blog ook missen, vond het leuk om alle foto's te zien en jou verhalen te lezen. We hewwe ut dur nog wel is ovur.
  12. Anna Luimstra:
    3 juli 2018
    Bedankt voor je mooie reisverslagen Gerrit. Nog een goede zomer verder in Scharnegoutum.
  13. Annie Kemper:
    4 juli 2018
    Elke dag jouw reisverhaal en foto's bekeken. Geweldig. Goeie reis terug.
  14. Esther:
    Superknappe prestatie Gerrit!
    Heel leuk om jouw belevenissen te lezen.
    Wat een avontuur en bijzondere ontmoetingen...
    Hartelijke groet ESther
  15. P de Boer:
    Wat een prestatie
  16. Aukje Hofman:
    10 juli 2018
    Hoi Gerrit,
    Een wat late reactie, maar toch kan ik het niet laten al heb ik je vanavond aan de etenstafel gesproken.
    Een super prestatie heb je geleverd en wat een prachtige belevenis om zo'n wandeltocht te volbrengen. Wat zal jij een veelheid en diversiteit aan herinneringen overhouden aan dit mooie avontuur.
    Gefeliciteerd topper!