29e etappe Miraz - Sobrado dos Monxes 29 juni 2018

29 juni 2018 - Sobrado, Spanje

Vandaag 28 km. op het programma. Ontbijt was pas om 08:00, te laat want iedereen was vroeg wakker en half acht vertrokken. Allemaal Duitsers. Na een kilometer of 3 is er een barretje open en daar neemt iedereen een ontbijtje. Daarna volgt een lang stuk door onbewoond gebied, eerst door Eucalyptus-bossen, later door naaldbossen, in de berm veel varens en veel het geel van de in bloei staande brem. Gedeelte gepasseerd met enorme rotsblokken. Ook wat grotere landbouwbedrijven. De weg is verder over veel asfalt en niet heel spannend. Kilometers maken! De ochtend bewolkt, maar de middag erg warm! Ik ben mijn cap verloren, dus dat brande behoorlijk op mijn hoofd! En dan zie je het eindpunt, het klooster van Sobrado dos Monxes. Een enorm complex. Indrukwekkend! Ik arriveer zo’n beetje kwart over drie, maar de herberg van het klooster gaat pas half 5 open. Met de hele groep Duitsers eerst maar biertje gedronken. Later ingecheckt met een wat omslachtige procedure. Complex bekeken met de kerk, de inpandige tuinen, de gallerijen etc. Prachtig, maar zwaar achterstallig onderhoud. De kerk is op vele plaatsen groen van de aanslag. Buitenkant is ook prachtig, maar ook hier is fors onderhoud nodig! Later alleen gegeten en muziek geluisterd. Daarna breekt er onweer uit begint het heftig te regenen. Op terras nog gesproken met Neill een vrijbuiter uit Ierland. Komt om half 10 nog aan in de regen  met een rugzak van 20 kilo en moet daarna nog een stuk lopen om zijn tent ergens op te zetten! Maar fantastische verhalen heeft hij. Later nog met Noord-Italiaan gesproken. Morgen op naar Arzua en dat is de aansluiting met de Camino Francés.

1. P de Boer:
    29 juni 2018
    Wat weer een mooi verslag van je voettocht
  2. Peter:
    29 juni 2018
    Einddoel in zicht! Lekker gevoel zal dat geven! Je bent bezig om wederom een knappe prestatie neer te zetten. Chappoo Gerrit
  3. Henk van Gennip:
    30 juni 2018
    Santiago komt in zicht Gerrit, uit je verhasl kan ik opmaken dat je inderdaat kiest voor de weg nasr Arzua en dat je niet de alternatieve route kiest. Ik weet hoe jij je nu moet voelen nu je aan de paaltjes kan zien dat Santiago niet ver meer is. Mijn laatste etappe was toen 46 km. Achteraf gezien was het verstandiger geweest deze afstand in tweeën te splitsen. Gerrit zet hem op nog een paar km en dan zit het er op. Buen Camino
  4. Geartsje:
    30 juni 2018
    Je bent er bijna Gerrit, je maakt iedere dag nieuwe ervaringen die je meeneemt volgende week , terug naar het Noorden, Dat nermt niemand je af!!!
    Goede dag , vandaag
  5. Annemieke Blom:
    30 juni 2018
    Gerrit, je bent er al bijna! Het is leuk dat bij elke route de laatste 200 km naar Santiago wordt aangegeven. Bemoedigend ook. Ik heb net iets gelezen in de jacobstaf over de alternatieve route. Dat lees je wel als je terug bent. Je doet het geweldig! Hulde van Paul en mij!