25e etappe Sarria - Gonzar

5 oktober 2015 - Gonzar, Spanje

5 oktober 2015. 28,5 km. Eerst in restaurantje in Sarria een ontbijt gehad. Daarna om ca. 07:30 Sarria uitlopen en direct flink klimmen om het dal te verlaten. Over vele boerenerven en door kleine boerengehuchten. Prachtig! Steeds gaat de route wat op en neer, door bossen met varens en heide en vaak moeten er waterloopjes worden overgestoken op doorwaadbare plaatsen of over stapstenen. Vandaag is het helaas ook een regenachtige dag maar toch erg genoten van de rustieke omgeving. Bij elke boerderij staat bijna een typisch Galicische Hórreo. Dit zijn smalle, langwerpige bouwsels voor graanopslag met openingen in de wanden om schimmel tegen te gaan. Ze staan hoog op poten om te voorkomen dat muizen er bij kunnen. Bij het gehucht Brea passeren we het 100 km. punt. Iedereen uitgebreid op de foto natuurlijk bij deze mijlpaal. Ook merk je dat het op de route veel drukker wordt, deel van de Noordroute komt er bij en meerdere bussen gezien die groepen Aziaten eruit zetten om de laatste 100 km. te lopen. Ook zie je nu meerdere busjes rijden met bagagevervoer en taxi's. In Portomarin, waar het oude dorp compleet verdwenen is door de aanleg van een stuwmeer, besluiten we te lunchen. Portomarin heeft een nieuwe indrukwekkend hoge brug en het is een stopplaats voor vele pelgrims, maar omdat het nu veel drukker op de route is kun je beter in wat minder gebruikelijke dorpen overnachten. Carlos informeert of de herberg in Gonzar nog vrije bedden heeft voor 4 personen. Dit is mogelijk maar dan moeten we er wel voor 17:00 uur zijn! We hebben een kleine 2 uur voor de 7 km, waar we ook nog ca. 150 m. moeten klimmen. We stappen flink door en zijn 16:45 uur bij de herberg. Omdat we zo laat zijn, zijn de mooie plekken natuurlijk al weer bezet en moeten we alle vier op een bovenbed slapen. En ja hoor door het regenachtige weer heb ik nu na 700 km, mijn eerste blaar van betekenis. Doorprikken en morgen afplakken en dan zullen de laatste 83 km. ook nog wel lukken mag ik hopen. En bij het diner in het enige (weg-)restaurantje ontmoeten we bij toeval Pius de Koreaan weer. Hij zag ons en kwam en kwam enthousiast aanrennen. Gezellig!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Johan en hammy:
    5 oktober 2015
    hoi gerrit,het schiet nu op voor je je kan nu af tellen,ge weldig dat je er bijna bent,wat een ervaring en geniet nog van de laatste kilometers, succes , groetjes van johan en hammie,
  2. P de Boer:
    5 oktober 2015
    Wat geweldig dat je al zo ver bent gekomen
    veel sterkte met de laatste kilometer s
  3. Janke:
    5 oktober 2015
    Wat een afstand heb je al afgelegd, heel wat sneller als je van tevoren had gedacht! Wat een indrukken en ervaringen, mooi om te lezen en te zien hoe je zoveel contacten krijgt onderweg.
    Nog veel succes de laatste dagen!!
    Groeten, Ron en Janke