21e etappe El Acebo - Cacabelos

1 oktober 2015 - Cacabelos, Spanje

1 oktober 2015. 32,5 km. In het kleine bergdorpje El Acebo waar we verbleven was geen water van 23:00 - 07:15 uur. Heel vervelend natuurlijk, met name 's-ochtends: WC, opfrissen en tandenpoetsen...., Wel gezellig gezamenlijk ontbijt, met koffie en toast met jam. Samen met Carlos, de Koreaan Pius en de Hongaarse Vera om 07:45 onderweg voor de 16 km. lange afdaling naar Ponferrada. Onderweg in het eerste dorpje met z'n allen bij waterkraan tanden poetsen en fles vullen met water. Door prachtig dorpje Molinaseca gekomen met Romeinse brug en veel huizen met oude houten balkonnetjes. Door de lange, stenige afdaling heeft Carlos weer veel last van zijn voet. In de mijnstad Ponferrada gaat Carlos naar het Hospital, Pius en ik nemen op het terras voor de burcht(uit de tijd van de Tempeliers)een lunch. Vera heeft het koud en loopt door. Pius gaat nog naar de Universiteit voor een stempel. Ik tref Vera uit Budapest weer in het centrum en loop met haar de volgende 17 km. naar Cacabelos. Leuke wandeling, Ponferrada uitlopen door park, langs kleine wijngaarden, wat golvend, veel over asfalt en gezellig babbelend. Onderweg in Fuentes Nuevas zijn 2 mannen bezig met het lossen van een wagen met druiven. Vera en ik krijgen beide een tros voor onderweg. Zo aardig! In Cacabelos stoppen we om 15:00 uur bij de Municipal herberg. Heel bijzonder onderkomen, slaaphokken voor 2 personen bij de kerk. Ik slaap met Peter uit Middlesbrough. Ik mag na 1 opmerking geen woord meer zeggen over de transfer van Alfonso Alves van SC Heerenveen naar Middlesbrough. Die transfer willen ze heeeeeel graag vergeten! Ondertussen krijg ik bericht van Carlos: hij moet stoppen van de dokter. Op mijn vraag of hij ook is gestopt, krijg ik het antwoord: natuuuurlijk niet. De doorzetter! Een paar uur later arriveert hij met Pius in dezelfde herberg. Mijn heup gaat heel goed, zwakke plek in de rug dagelijks na 20 km wel wat pijn, maar elke ochtend is het weer over. Wel krijg ik last van een paar kleine blaren. Afplakken met sporttape gaat goed. Gezellig stadje in geweest om te eten afgesproken met 2 Engelsmannen, 3 Amerikaansen, 1 Hongaarse, 1 Koreaan, 3 Spanjaarden en een Hollander(ikke). Carlos trakteerde op inktvis. En het was heerlijk. Slechts 40 minuten koken wat kruiden erbij en klaar is Kees. Thuis ook maar eens proberen!

1. Peter:
    2 oktober 2015
    Arme Carlos maar wat een doorzettingsvermogen! De reis gaat voort en je hebt al veel vrienden gemaakt! Blijf die gast uit Middlesbrough maar lekker bestoken. Veel plezier verder.
  2. P de Boer:
    2 oktober 2015
    Wat een lange dag maar wel met afwisselende route
    en niet helemaal alleen
  3. Henny Lam:
    2 oktober 2015
    Alvonso Alves traint weer bij Heerenveen! Zeg dat maar tegen die gast uit Middlesbrough! Sterkte met jullie pijntjes en blaren.